Pyssla godis av Silk Clay och Foam clay

pysssla godis

Pyssla godis av Silk Clay och Foam Clay

Idag visar jag roliga saker som man kan skapa med den fantastiska leran Silk clay och Foam clay! Jag och småtjejerna på landet, har gjort massa godis av leran! Allt från karameller, praliner, godis donuts, klubbor till strutar! Tidigare i somras har vi gjort cupcakes, glassar, en glasskiosk och roliga djur, klicka bara på länkarna om du vill se dom inläggen! Här kommer dagens pyssel: godis!

pyssla godis

Ett helt tårtfat, med några av alla lerfigurer som vi skapat under sommaren! Silk Clay och Foam Clay kommer från Creativ Company som har många fina pysselbeskrivningar vad du kan göra med leran.

Pyssla godis klubbor

Klubbor är enkelt fixat, och kul för barnen att använda i sin låtsaslek!

Material till klubborna: Silk Clay (rosa och gul), Foam Clay (gul lera till pinnen), tandpetare.

Verktyg: Liten kniv och skärbräda

Gör så här:

  1. Börja med att ta två lika stora delar gul och rosa Silk Clay.
  2. Rulla till två bollar och sedan till två ”ormar”. Lägg dem parallellt och vrid dem, så blir det en fin karamellstång, tryck inte för mycket om du vill ha dem lite snirkliga.
  3. Rulla ihop, som en snurra.
  4. Tag en tandpetare, och klä in den i gul Foam clay.
  5. Sätt ihop pinne och snurra, så blir det en klubba!

Praliner av Foam Clay och Silk Clay

Här har vi använt båda sorters lera. Silk Clay är den släta leran och Foam Clay är den prickiga leran. Pralinerna är rullade bollar av Silk Clay. Dekorationerna av Foam Clay.

  1. För att göra den rosarandiga pralinern, så forma tre avlånga bitar lera till en orm och vrid den till önskat mönster. Platta till och skär av bitar till pralinerna. Rulla till kulor. (Bild 2-3).
  2. Gör små miniblommor av Foam clay, eller gör en lång smal orm och rulla ihop och sätt fast på toppen av pralinerna. Det som är så kul med den här leran att inget lim behövs, den fastar ihop av sig själv, och sitter verkligen fast! Pralinerna är därför perfekt att leka med!
  3. Till choklad pralinen har jag bara använt brun Silk Clay och dekorerat med små skurna bitar Foam Clay.

pyssla godis

Karamellstång och donut (av Silk Clay).

pyssla godis

Rosa donut, med chokladströssel skapad av småtjejerna (Av Silk Clay).

pyssla godis

Fantasi-donut skapad av småtjejerna. (Av Foam Clay).

pyssla godis

Godisstrut med karameller

Den här struten har lilltjejen gjort helt själv! Ett kul pyssel för barn i förskoleåldern! Oj riktiga sommarfingrar, smutsiga efter allt blåbärsplock!

Material: pappstrut, decoupagelack, papper, washitejp

Godisstrut

  1. Börja med att klippa till en bit valfritt fint papper.
  2. Pensla struten med decoupagelack, och täck struten med papper.
  3. Pensla ett tunt lager decoupagelack på pappret på hela struten.
  4. Avsluta med att dekorera struten med washitejp runt kanten.

Karameller

Här har vi bara använt Silk Clay.

  1. Börja med att göra karamellstänger enligt tidigare beskrivning.
  2. Skär av en bit av karamellstången. Vi har gjort två sorters karameller. Den ena har vi först vridit i varje sida, tag gärna hjälp av en kniv eller tandpetare för att format till karamellform.  Platta sedan till kanterna med fingertopparna och gör det räfflade mönstret med en tandpetare. (Bild  1 och 5).
  3. Den andra karamellen har vi format endast med fingrarna, och gjort en ihålighet i varje ände, så att det ska se ut som karamellpapper, se (Bild 3-4).

De här är verkligen en kul material för de små barnen! Jag gillar det verkligen, lite kladd och enkelt att ta fram när barnen kommer från förskola/skola!

Ha en jättebra vecka!

Kram Katarina

Katarina Hörnberg

Katarina Hörnberg

Välkommen till pysselmagasinet Diy Sweden. En pyssel- och bakblogg som vill uppmuntra dig till kreativitet! En härlig blandning av pyssel, diy, trädgård och recept! Jag hoppas du blir inspirerad! /Katarina

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Rulla till toppen